ESAA styrketræning

Rigtigt udført fysisk træning er både skadeforebyggende og præstationsfremmende.

Det er dog vigtigt, at den fysiske træning bliver nøje planlagt i forhold til den enkelte udøver, og derfor har ESSA ansat veluddannede og erfarne fysiske trænere.

ESAAs fysisk trænere kan konsulteres omkring både teknik og træningsplanlægning

ESAA udøvere har mulighed for at benytte Team DAnmarks styrkelokaler ved Ceres Park samt styrkelokaler ved Vejlby Risskovcenteret. Se mere om adgang og åbningstider her:

Styrketræning

Positive virkninger af styrketræning

  • Forbedret teknik og koordination, så risikoen for uheld og skader nedsættes.
  • Øget muskelmasse
  • Øget forbrænding
  • Modning (baning) i nervesystemet gør, at de elektriske impulser løber hurtigere fra hjerne og rygmarv via motorneuronerne til musklerne. Det gør, at man bliver i stand til at udfolde kraften hurtigere og eksempelvis afværge et fald.
  • Bedre udnyttelse af de styrkereserver, der normalt kun kan mobiliseres i nødsituationer.
  • Energitilførslen og energiomsætningen i muskelfibrene forbedres.
  • Musklernes tværsnit bliver større, og flere motoriske enheder kan deltage i muskelarbejde.
  • Styrken i bindevæv, ledbånd og sener øges, omend langsomt i forhold til muskeltilvæksten