Rigtigt udført fysisk træning er både skadeforebyggende og præstationsfremmende.

Det er dog vigtigt, at den fysiske træning bliver nøje planlagt i forhold til den enkelte udøver, og derfor har ESSA ansat veluddannede og erfarne fysiske trænere.

ESAAs fysisk trænere kan konsulteres omkring både teknik og træningsplanlægning.

I perioden dec. 2020 - marts 2021 har du mulighed for ekstra vejledning og sparring på din styrketræning hver tirsdag kl. 15.30 til 17.00 i TD styrkelokalet

Vejledningen forestås af Anders Holm, som er vægtløfter og kandidat i idræt

ESAA udøvere har mulighed for at benytte Team Danmarks styrkelokaler ved Ceres Park samt styrkelokaler ved Vejlby Risskovcenteret. Se mere om adgang og åbningstider her:

Styrketræning

Positive virkninger af styrketræning

  • Forbedret teknik og koordination, så risikoen for uheld og skader nedsættes.
  • Øget muskelmasse
  • Øget forbrænding
  • Modning (baning) i nervesystemet gør, at de elektriske impulser løber hurtigere fra hjerne og rygmarv via motorneuronerne til musklerne. Det gør, at man bliver i stand til at udfolde kraften hurtigere og eksempelvis afværge et fald.
  • Bedre udnyttelse af de styrkereserver, der normalt kun kan mobiliseres i nødsituationer.
  • Energitilførslen og energiomsætningen i muskelfibrene forbedres.
  • Musklernes tværsnit bliver større, og flere motoriske enheder kan deltage i muskelarbejde.
  • Styrken i bindevæv, ledbånd og sener øges, omend langsomt i forhold til muskeltilvæksten